Blog: Hoe organiseer je als leerkracht een geslaagde schoolreis?

Mijn allereerste schoolreiservaring als leerkracht

Herinner jij je nog de eerste schoolreis als leerkracht basisonderwijs? Voor het eerst alles zelf organiseren en je verantwoordelijk voelen voor een geslaagde dag? Mijn allereerste schoolreis als kersverse juf is stiekem nog steeds de leukste. Ik werkte op een piepklein, idyllisch plattelandsschooltje in een combinatiegroep 6/7/8 van 15 leerlingen. Als van oorsprong stadse juf zijnde, die vastgeroeste tradities graag opschudde, voelde ik de idealistische roeping deze klas te laten ervaren dat de wereld meer inhield dan de groene, omheinde grenzen van hun pràchtige maar wel enigszins beschermde omgeving. En zo besloot ik de hele club mee te nemen naar… Amsterdam!

Uitdaging 1: hoe organiseer je als leerkracht een geslaagde schoolreis?

De organisatie begon met de keuze voor het vervoermiddel. Met 15 leerlingen stond ik als juf budget technisch wel enigszins voor een uitdaging. Ik wilde graag met de trein; dat was immers al de eerste beleving op zich. Met 1 leerkracht in bezit van een kortingskaart en 3x meereiskorting voor de begeleiders konden we dankzij het railrunnersysteem voor een prikkie de kids meenemen.
Maar vervolgens had ik nog een hele lijst schoolreiszaken te regelen voordat we daadwerkelijk konden vertrekken: waarover moet ik de ouders inlichten, welke ouders gaan mee als begeleider, hoe ga ik de groep indelen, wat zet ik op mijn ‘niet vergeten-lijstje’ en wat moet er allemaal worden geregeld in verband met veiligheid, verzekering en aansprakelijkheid?

Van een perfect geplande schoolreis naar daadwerkelijk op stap

Op de grote dag stonden wij (juf, begeleiders en kinderen) trappelend van ongeduld op de afgesproken tijd klaar op het station. Eindelijk was het zover! Eenmaal aangekomen in onze hoofdstad stapten we eerst op de tram (kinderdagkaart) naar het Anne Frank-huis. We doken zo natuurlijk meteen het echte stadsleven in en 15 verwonderde snoetjes keken hun ogen uit! Hierna ging het lopend richting Damrak, waar we onze zelf meegebrachte boterhammetjes aten bij het monument op de dam. Een fantastisch en bijzonder gezicht, zo tussen de duiven en al die excentrieke mensen. Voor de middag stond Nemo op het programma (groepstarief!), waar we met een ruime omweg, bij wijze van stadstoer, wederom met de tram naar toe reden. Terwijl de juf en een ouder mee gingen naar binnen, regelden de andere 2 begeleiders alvast op het Centraal Station de frietjes voor na afloop (note: dit was nog in het pre-mobiel tijdperk ;-)). Ook dit liep allemaal gesmeerd.

De ideale afsluiting van elk schoolreisje: juf en kinderen moe maar voldaan

Moe maar zeer voldaan, met werkelijk een schat aan nieuwe ervaringen, vertrokken we per trein weer richting het platteland. De goed geïnformeerde ouders stonden op de afgesproken tijd klaar om de kinderen op te halen. Ik als leerkracht zal deze dag nooit vergeten… en ik hoop natuurlijk deze kinderen ook niet J.

Ben jij ook leerkracht basisonderwijs en is jouw schoolreis al helemaal geregeld? Met onze checklist gaat dit een stuk makkelijker! Download ‘m snel GRATIS op leerkrachtorganizer.nl. En alvast een hele mooie, gedenkwaardige dag toegewenst 😉

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie